Loading...

MEDD Serious Game
In Gesprek

Spelers aan het woord: ‘Veel leuker dan WEER zo’n presentatie!!’ | ‘Had het graag vaker gedaan! | 'Leuk voor tijdens scholingsdagen’ | ‘Heeft goed geholpen met bewustwording’ | ‘Mocht langer duren’ | ‘Was super leuk, en ontzettend leerzaam!’. | 'Ongedwongen sfeer, iedereen kwam aan het woord'

Dit kwaliteit- en gedragsspel helpt zorgprofessionals om blijvend bewust te worden van hun veiligheidsgedrag en hoe zij hun eigen veiligheid en die van anderen beïnvloeden. Gedurende de 'reis van de patiënt' gaan multidisciplinaire teams spelenderwijs het gesprek aan over thema's 'patiëntbeleving', 'risico-management' en 'cultuur & gedrag'. De spelers krijgen (meerkeuze) kennisvragen, of open vragen met als doel een dialoog tussen zorgverleners (en patiënten) te stimuleren.

De duur van het spel en de toepassing kan zelf bepaald worden: van thema-avond tot ziekenhuisbrede voorbereiding op Qmentum, van scholingsdag tot teambuildingsactiviteit.

 

'In Gesprek' hebben wij ontwikkeld met het HagaZiekenhuis. Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) is als partner betrokken bij de doorontwikkeling. 

Clarie Maat (HagaZiekenhuis, Adviseur Kwaliteit & Veiligheid): "We waren op zoek naar een speelse en toegankelijke manier om de dialoog aan te gaan over risicomanagement, patiëntervaring en de invloed van cultuur en gedrag daarop. Het bordspel dat we samen met MEDD hebben ontwikkeld heeft ons geholpen om zorgprofessionals bij deze zaken te betrekken. Het spel maakte praten en denken over patiëntveiligheid leuk en motiveerde de spelers om het in de dagelijkse praktijk te integreren!" 

Stina Duyverman-Slagter (LUMC, Adviseur Kwaliteit en Veiligheid / Klachtenfunctionaris): “We speelden het spelletje gezellig aan tafel maar wel met vragen over aspecten als risico-management, patiëntbeleving en cultuur en gedrag.. De deelnemende collega's vonden het leuk en vroegen of ze het ook vaker konden spelen. Mooi was het te merken dat men met elkaar in gesprek ging over de antwoorden op de vragen....”.

Spelverloop in een notendop
Als zorgverlener zorg je voor een patiënt in het ziekenhuis. Je doorloopt daarbij de reis van jouw patiënt van opname tot ontslag en bezoekt daarbij verschillende afdelingen. Heb jij alle afdelingen van jouw patiënt bezocht en heb je laten zien genoeg kennis van kwaliteit en (patiënt-) veiligheid te hebben? Dan mag jouw patiënt met ontslag. De zorgverlener die de meeste patiënten ontslaat is de winnaar.

Handleiding 'In Gesprek' (PDF-link)

Inhoud Game
Twee stapelbare opbergdoosjes met gelamineerde speelkaarten. Bij aanschaf van het spel ontvangt u ons 'vragen & antwoord' PDF-document voor de spelbegeleider. Optioneel aan te schaffen: bordspel of Escape Room (nog in ontwikkeling).

Gerelateerde blogs
2022 | Praktijkvoorbeeld In Gesprek Tijd voor Verbinding
2020 | Creative tools to improve safety culture in Healthcare

Interesse in het spel?
Het spel kan per direct in een multidisciplinair team binnen een ziekenhuis gebruikt worden, maar leent zich er ook voor om gebruikt te worden tussen verschillende teams en/of organisaties in de zorgketen.

Neem contact op met MEDD om te kijken wat 'In Gesprek' of onze 'In Gesprek community' voor uw team of organisatie kan betekenen.

Introductieprijs: € 49,95 per set incl. BTW

Info / bestellen 'In Gesprek'

  

 

Help ons verbeteren!
Vanuit MEDD zijn wij benieuwd naar jullie spelervaringen. Laat het ons weten via ons In Gesprek evaluatieformulier

 

In gesprek zijn o.a:

Neem contact met ons op